Ahad, 28 November 2010

THE CHALLENGER

Pernahkah anda mengetahui bahawa pernah terjadi sebuah sejarah hitam didalam bidang penerokaan angkasa lepas,terutamanya kepada NASA?

Pada tahun 1986,seramai 7 orang angkasawan,termasuk seorang guru terlatih telah berkecai hancur bersama-sama kapal CHALLENGER yang baru sahaja 73 saat dari bumi.CHALLENGER merupakan kapal angkasa NASA kedua selepas COLUMBIA.

Selepas insiden ini,banyak perkara telah dinilaikan.Antaranya,tahap keselamatan di dalam pekerjaan.Dikhabarkan bahawa pekerja kapal telah menasihati pihak NASA untuk menagguhkan pelepasan kapal berikutan cuaca dan suhu yang tidak sesuai.Tetapi,pihak NASA tetap meneruskan agenda pelepasan CHALLENGER.Jika dilihat pada gambar di bawah,dapat diperhatikan juga terdapat sedikit kepulan asap keluar dari bahagian bawah kapal.

NASA kini telah meningkatkan mutu keselamatan di dalam perkhidmatannya,supaya insiden hitam ini tidak akan berulang kembali.Sebagai bakal pekerja,kita juga digalakkan untuk mengamalkan UTAMAKAN KESELAMATAN semasa sedang bekerja,terutamanya.



Tiada ulasan: