Sabtu, 30 November 2013

Error Making

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. And of course no use "Salam 1 Malaysia" here.haha

Setelah sekian lama aku tak menulis,hari nih seakan akan ade suare yang memanggil untuk bukak balik akaun nih.Baru aku tau itu adelah suare dari cik Blog.maaf yer,saya tak pernah jenguk awak selama nih.haha.

Ape yang aku nak share kali nih?Tengok title.faham dok?

So,we proceed to the explanation.

Kali nih,aku nak buat satu teori. lantaklah sama ade teori ini bakal dibukukan ataupun tak,aku nak buat jugak.

"Seseorang akan cenderung melakukan kesalahan sebanyak 100% jika bantuan yang diterima adalah 0%, manakala seseorang akan cenderung melakukan kesalahan sebanyak 50% jika bantuan yang diterima adalah 50%,dan last but not least, seseorang akan cenderung melakukan kesalahan sebanyak 0% jika bantuan yang diterima adalah 100%.Mathematically,

100% error = 0% help
50% error = 50% help
0% error  = 100% help

Noted that this only accepted for the first process of learnig ONLY"

Faham tak?Haha..anyway,jangan gunakan teori ni untuk orang yang dah buat sesuatu benda tu pada jangka masa yang lame.

Lets take an example.

##Cerita di bawah adalah rekaan semata mata.Tiada kena mengena dengan yang hidup ataupun mati##

X bekerja menjual ais krim menggunakan lori.Oleh kerana permintaan ais krim yang semakin mendapat tempat di hati orang ramai,X perlukan seorang pekerja baru.Maka,K pun hadir membawa sinar bahagie kepada X.Lalu,hari-hari biase,mereka berdua berniaga dengan berjaya.X buat aiskrim dan K melayan permintaan pelanggan.Hari tak selalu indah.X terpakse berehat kerana kegatalan hidung.dan K terpaksa mengambil alih tugas.

"X,macam mana aku nak buat ais krim?tak retila..selama nih aku dok layan customer je"
"Ko nih,bebal la..da lame kerja pun,tak tahu ke?buat je,senang je kot"

maka,berlalulah K ke lori dengan hampa.Nak taknak,die terpakse tempuh sensorang.Kang tak pasal pasal X buang K pasal taknak kerja.Di atas lori, memikirkan macam mana nak buat aiskrim.lalu,die dapat theory as below (mathematically);

Aiskrim=Ais +krim

dengan pantas, K membeli ketulan ais,memasukkan ke dalam periuk dan memasukkan jugak krim essen ke dalamnya,lalu dipanaskan.Hasilnya,jadilah air essen,langsung tak menyerupai aiskrim.Dan pada hari yang sama,K dimarahi X kerana terlampau bebal dan menyebabkan mereka tidak dapat berniaga hari tu,tambahan lagi koskerugian membeli ais dan essein tersebut.

##End of Story##

Sape yang salah sebenarnya?


Tiada ulasan: