Khamis, 15 September 2011

HADIAH TERAWIH




Salam kepada rakan2 sumer.Amacam puase korang tahun nih?cukup tak...hehe,takyah jawab dekat aku yer,jawab sendiri dekat diri sendiri..Aku nak citer satu bende nih.Bile aku ingat ingat balik,macam nak tergelak pun ade.Tak taula pas korang bace nih nak nangis ke,ape ke kan...

Dulu waktu aku kecik kecik,aku nih kategori rajin jugak ikut ayah aku pergi masjid solat terawih.Memang aku pun tak banyak citer,ikut jer ayah aku.Tiap tiap malam,lepas habis doa lepas witir tu,jemaah akan buat satu halaqah besar (bulatan) untuk berzikir,berdoa dan berniat puase ramai ramai.Bagi budak budak yang kaki main,memang lepas witir tu,diorang cabut terus.Tapi aku terus istiqamah..hehe...aku terus sampai la orang bersalam.Walaupun aku sorang jer budak kecik,aku pun join ayah aku bersalam dengan semua orang.

So,biler da nak dekat raya,ada la masjid adakan satu sambutan Khatam Al-Quran.Buatnyer lepas terawih.So,memang terawih malam tu abis awal la.Lepashabis program tu,pengerusi masjid membuat ucapan terima kasih kepada semua yang memeriahkan masjid selama bulan Ramadhan nih.Then,die keluarkan beberapa keping sampul surat,and dalam nyer ade beberapa not duit kertas.Hehe...time budak budak,kalau nampak duit nih,mata memeng jadi bulat.Pengerusi masjid kata ingin memberi hadiah penghargaan kepada para imam,bilal dan jugak siak siak yang banyak membantu.Time tu pulak memang aku sorang jer budak.Budak budak yang lain dah keluar masjid.sama ada main mercun atau tengah mencekik makanan moreh.Tibe tibe ade ilham keluar,”Mungkin ade hadiah untuk budak paling rajin dok masjid kot...”.

Sampai macam tu aku pikir.haha..Aku pun tertunggu tunggu la die panggil aku.Dah banyak kali pengerusi masjid tu pandang aku,tapi tetap tak panggil2.Akhirnyer,memang ilham terus mendiam.Angan jer aku nih.

So,biler da besar nih,memang tergelak aku bile teringat balik citer tu.Aku buat terawih sebab nak dapat hadiah la gitu kan?haha..normal la,budak budak...tapi kalau dah ade anak ti,jangan didik anak dengan balasan k..ikhlas tu penting.perlu diasah dari kecik.

Setakat nih jer citer aku.Nak lelapnih.Esok nak bangun sahur.Jangan lupe bangun gak yer.hehe....

sumber-Ramadhan 2011_Terawih Revolution


Tiada ulasan: