Sabtu, 24 September 2011

Tugasan menjelang syawal



Korang pernah beraya?haha..tipu la kalo tak pernah beraye kan..Tapi korang pernah tak beraye SATU KAMPUNG?

Ha....soalan cepuk emas tu..wakaka..Syawal menjelma,budak budak tak putus putus datang rumah beraya,dan misi yang penting nyer mengutip duit raye.Tak salah pun kan bagi duit raye dekat budak,bersedekah sambil merapatkan ukhwah sesama kita.Budak datang lak,tak sampai lime minit da nak balik da,sebab da dapat duit rayer.Haha..biase la,budak budak.

Dari situ,tibe tibe aku teringat mase aku kecik kecik dulu.Memang rayer pertama sampai raya kedua adalah hari bekerja aku sebagai peraya dan pengutip duit rayer.Haha...Aku bukan main rayer je k..aku siapkan jadual rayer aku sebelum memulakan tugas.target rumah ialah SATU KAMPUNG!!

Dari rumah aku ke rumah opah aku,ade la dalam jarak 1.5 km.So,lepas solat raya,aku,abang aku n adik aku pun pergi ke rumah opah.Kitorang nak jadi cucu pertama beraya di saner.So,kitorang gerak la dengan naik moto.3 orang naik moto beb.Macam 3 bujang lapok.haha.sampai dekat sane,kitorang jumpela opah and atuk.Rumah opah lak dekat dengan rumah sepupu aku yang jugak sebaye aku.So,lepas makan,kitorang jumpe.Abang ngan adik pergi balik rumah.Aku dengan sepupu aku kini mula mengatur langkah melaksanakan tugas.hehe.

Kitorang start dari rumah sepupu aku tu.Then,rumah sebelah die.then,sebelah rumah sebelah rumah die.Pastu,sebelah rumah sebelah rumah sebelah rumah die,the lagi,sebelah rumah sebelah rumah sebelah rumah sebelah rumah die.lepas tu seterusnyer,seterusnyer,dan seterusnyer lagi sampailah ke rumah aku.Rumah aku,kitorang lepak jap.Macam berehat dekat kawasan R n R.(Da macam kat highway lak).

Korang agak agak,berape rumah kitorang beraya?dan boleh agak tak berapa gaji (duit raya) yang kitorang dapat?haha...lumayan wa cakap lu...

So,kitorang gerak ke next step.Next step nyer kitorang gerak ke sebelah rumah aku.Pastu,sebelah rumah sebelah rumah aku.pastu lagi,sebelah rumah sebelah rumah sebelah rumah aku,sampaila mane2 yang kitorang larat.haha...

Walau tak kenal,kitorang tetap pergi.janji raya!!hehehe...

Bile dah besar nih,nampak macam tak proper lak wat gitu kan.Tapi,actually ade jugak bagusnyer budak budak beraya ke rumah yang diorang tak kenal,n diberi duit raye.Cara macam nih boleh rapatkan ukhwah antara tuan rumah dengan budak budak kan.Bile kite layan budak dengan baik,nanti diorang balik rumah,diorang ceriter dekat mak bapak diorang.So,mak bapak diorang nih akan rasa seronok anak diorang dilayang dengan baik.nanti mak bapak akan berbaik pulak dengan si tuan rumah tadi.Kan?betul tak teori aku?hehehe...

Apepon,budak budak la yang memeriahkan suasana raya.Ade budak,ade la dengar gelak gelak,jeria sane,jerit sini,kejar sane,kejar sini.takkan nak harapkan yang dewasa lak buat gelak gelak,jeria sane,jerit sini,kejar sane,kejar sini kan?

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR BATIN

Sumber: Checklist balik raya 09

Tiada ulasan: