Isnin, 10 Januari 2011

back-up plan2

salam..bertemu lagi didalam ruang ini..saya ingin menyambung untukyang sebelum ini...Saya yang kini sedang melanjutkan pelajaran di dalam bidang kejuruteraan di Universiti Putra Malaysia berharap agar selepas sahaja habis belajar,saya akan dapat pekerjaan sebagai seprang jurutera,ataupun apa sahaja kerja asalkan saya dapat meningkatkan taraf hidup saya dan keluarga saya.Tetapi,kini saya sudah berfikir bagaimana jika pasaran ketika itu tidak memerlukan ramai jurutera.Apa akan jadi pada saya jika tidak mempunyai pekerjaan.

Saya pernah berkongsi pengalaman hidup bersama-sama dengan orng yang sudah berjaya.Mereka selalu katakan bahawa,semakin tinggi pendidikan seseorang itu,semakin kuat potensinya untuk makan gaji.Betulkah?

Tepuk dada tanya selera.Mungkin ya,atau mungkin tidak.Ini bergantung kepada individu.Jika anda hendak nampak potensi dalam perniagaan sendiri,ambil sehelai kertas dan pen.Ikut arahan di bawah dengan baik.Anda akan berjumpa jawapannya.

1-Lukiskan paksi x dan paksi y
2-gantikan x=masa dan y=sumber pendapatan
3-Lukiskan graf orang yang makan gaji..
4-lukiskan graf orang yang membuat perniagaan sendiri
5-perhatikan,mana pilihan anda..pilihan berada di atas tangan anda sendiri.


Sudahkah anda melukis apa yang saya sarankan tadi?jika sudah,perhatikan dengan baik mana yang anda inginkan.

Pada pendapat saya,perniagaan tidak memerlukan anda untuk berhenti kerja sebagai arkitek,guru atau peguam.X salah jika lakukan kedua-duanya.Dan boleh kita jadikan pekerjaan kita sebagai full time dan perniagaan sebagai part time.

Bayangkanjika sesuatu terjadi pada karier anda ketika anda sudah mula membuka perniagaan,adakah anda tidak perlu risau?

Jawapanna ya!!kerana anda sudah memiliki BACK-UP PLAN.....itulah yang saya maksudkan...

mungkin setakat ini sahaja yang saya ingin kongsikan kepada anda semua.Mungkin dalam nukilan ini,ada kesilapan dan oleh itu,saya memohon maaf...

Semoga berjumpa lagi di angkasa KEJAYAAN!!!

HEBAT!!!!


Tiada ulasan: